Γιατί η Ελλάδα δεν πρέπει να χάσει την ευκαιρία του LNG

Η εφαρμογή του διεθνούς κανονισμού για καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο από το 2020 βρίσκεται πλέον «προ των πυλών» και η ελληνική ναυτιλία κινδυνεύει να χάσει μεγάλο μέρος της δυναμικότητάς της ενώ οι ναύλοι θα μπορούσαν να αυξηθούν μέχρι και 30% αν δεν προχωρήσουν οι επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση στην ελληνική ναυσιπλοΐα. Την ανάγκη αυτή επεσήμαναν με παρέμβασή τους στην ΕΕ και Έλληνες ευρωβουλευτές οι οποίοι ζητούν την υποστήριξη ελληνικών επενδυτικών προτάσεων που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση για την ελληνική ναυσιπλοϊα μέσω της χρήσης του υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) θεωρείται συμβατό με τις νέες οδηγίες καθώς ως καύσιμο έχει την ιδιότητα  να μειώνει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) περίπου 25-30%, τις εκπομπές οξειδίων του θείου (SOx) σχεδόν στο μηδέν και τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου (NOx) περισσότερο από  80%, και επομένως εμφανίζει περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με οποιοδήποτε ορυκτό καύσιμο.

Συγκεκριμένα, με κοινή επιστολή τους προς τον Πρόεδρο της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και τους Επιτρόπους Σέφκοβιτς (για θέματα Ενέργειας), Κατάινεν (για θέματα Απασχόλησης, Ανάπτυξης Επενδύσεων και Ανταγωνιστικότητας), Μάλμστρομ (για θέματα Εμπορίου), Βέλλα(για θέματα Περιβάλλοντος, Θαλάσσιων Υποθέσεων και Αλιείας) και Μπουλκ (για θέματα Μεταφορών), ύστερα από πρόταση του αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και επικεφαλής της ευρωομάδας του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη 13 ευρωβουλευτές αναφέρουν ότι:

«Το 2020 είναι αύριο. Τα γερασμένα σκάφη που εξυπηρετούν τα νησιά μας και η ξεπερασμένη τεχνολογία δεν αφήνουν περιθώρια για συμμόρφωση του υπάρχοντος στόλου στα νέα δεδομένα, καθιστώντας την ανανέωση τη μόνη επιλογή. Με βάση τους εμπειρογνώμονες της αγοράς, εάν δεν επιτευχθεί ομαλή μετάβαση στη νέα εποχή με μειωμένες εκπομπές, αναμένεται ότι περισσότερα από 35 πλοία RoPax θα πρέπει να αποσυρθούν από την υπηρεσία, ενώ οι ναύλοι θα αυξηθούν περίπου στο 30%. Αυτό θα ήταν ένα καταστροφικό σενάριο που η Ελλάδα δεν μπορεί να αντέξει» επισημαίνουν οι 13 ευρωβουλευτές.

Με βάση τα παραπάνω υπογραμμίζουν πως η Ελλάδα έχει μόνο μια επιλογή και αυτή δεν είναι άλλη παρά να προχωρήσει στο μέλλον αναπτύσσοντας μια κρίσιμη μάζα κόμβων προσφοράς και ζήτησης για το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (ΥΦΑ) ως καύσιμο και προσθέτουν: «Η ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου της Ελλάδας) μαζί με άλλους βασικούς παράγοντες του ιδιωτικού τομέα υπέβαλαν δύο προτάσεις για το 2017 CEF Transport Blending Call (second cut-off). Το «BlueHUBS» στοχεύει στη δημιουργία της βασικής αλυσίδας εφοδιασμού για τη διανομή Φυσικού Αερίου σε λιμενικούς χρήστες με τη μορφή ΥΦΑ για πλοία και ΠΦΑ για λιμενικά βαρέα οχήματα και λεωφορεία. Το «BlueWAYS» που υποβάλλονται από ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες και άλλους επενδυτές, εστιάζεται στην κάλυψη της ζήτησης.

Τα έργα είναι συμπληρωματικά που αποσκοπούν στη άρση του διλήμματος μεταξύ «κότας και αυγού» και στην καθιέρωση της χρήσης φυσικού αερίου υπό Υγροποιημένη μορφή (ΥΦΑ) για τα πλοία και συμπιεσμένη – Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο (ΣΦΑ) για τα οχήματα. Η χρηματοδότηση της ΕΕ είναι ζωτικής και αποφασιστικής σημασίας για την πραγματοποίηση αυτών των επενδύσεων και για τον περιορισμό του κινδύνου απομόνωσης των ελληνικών νησιών που βρίσκονται εκτός συχνής ακτοπλοϊκής σύνδεσης. Αυτό θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στον ελληνικό κλάδο της παράκτιας ναυτιλίας για να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον.

Η ολοκλήρωση των δύο έργων, θα θέσει τα θεμέλια για μια βιώσιμη αγορά ναυτιλίας μικρής κλίμακας (Short Ship Shipping) καθώς και μικρής κλίμακας ΥΦΑ στη χώρα, εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο μέλλον για τους νησιώτες μας. Τα επόμενα βήματα είναι εξίσου σημαντικά, καθώς και τα δύο έργα θα διαδραματίσουν καταλυτικό ρόλο στην περαιτέρω ανάπτυξη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου μέσω της δημιουργίας μιας νέας αγοράς και της προσέλκυσης επενδύσεων».

Την επιστολή υπογράφουν οι κάτωθι ευρωβουλευτές: Νίκος Ανδρουλάκης, ευρωβουλευτής (SnD), Ελισάβετ Βόζενμπεργκ Βρυωνίδη, ευρωβουλευτής (EPP), Γιώργος Γραμματικάκης, ευρωβουλευτής (SnD), Θοδωρής Ζαγοράκης, ευρωβουλευτής (EPP), Εύα Καϊλή, ευρωβουλευτής (SnD), Μανώλης Κεφαλογιάννης, ευρωβουλευτής (EPP)Στέλιος Κούλογλου (GUE/NGL), Κωσταντίνκα Κούνεβα (GUE/NGL), Γιώργος Κύρτσος, ευρωβουλευτής (EPP), Δημήτρης Παπαδημούλης, Αντιπρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου (GUE/NGL), Σοφία Σακοράφα, ευρωβουλευτής (GUE/NGL), Μαρία Σπυράκη, ευρωβουλευτής (EPP), Κώστας Χρυσόγονος, ευρωβουλευτής (GUE/NGL).

Σχόλια
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More