Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για το CNG στα βαρέα οχήματα

Η αεριοκίνηση ήρθε για να μείνει, και ο Γιώργος Αμπατσίδης της Natural Gas Technologies μας παραχωρεί μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης.

Τα πλεονεκτήματα του φυσικού αερίου, τόσο τα περιβαλλοντικά όσο και τα οικονομικά, αναγνωρίζονται σε παγκόσμια κλίμακα. Τα αυτοκίνητα που παγκοσμίως κινούνται με φυσικό αέριο, σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις, ξεπερνούν τα 11,5 εκατομμύρια, ενώ στην Ευρώπη κυκλοφορούν πάνω από 1,5 εκατομμύρια οχήματα.

Ποια είναι όμως τα οφέλη της μετασκευής ενός βαρέος οχήματος σε CNG (Compressed Natural Gas), δηλαδή σε συμπιεσμένο φυσικό αέριο κίνησης; Σε αυτήν την ερώτηση, μεταξύ άλλων, απαντά ο Γιώργος Αμπατσίδης, τεχνικός διευθυντής της Natural Gas Technologies, στο EnergyWorld.gr, επισημαίνοντας πως ειδικά τα φορτηγά οχήματα με «σταθερά φορτία», επιλέγοντας φυσικό αέριο για τη μετακίνησή τους, θα επιτύχουν τη βέλτιστη υποκατάσταση του πετρελαίου με το αέριο, της τάξης του 50%.

Αναλυτικά η συνέντευξη:

Πότε ξεκίνησε η Natural Gas Technologies (NGT) και σε ποιους τομείς δραστηριοποιείται;

Η NGT ξεκίνησε την πορεία της το 2012 και δραστηριοποιείται στους τομείς των εσωτερικών εγκαταστάσεων φυσικού αερίου (για κτίρια και βιομηχανίες/βιοτεχνίες). Επίσης, ιδιαίτερο τομέα των δραστηριοτήτων της εταιρείας αποτελούν οι ειδικές εφαρμογές CNG, όπως οι εγκαταστάσεις και η συντήρηση σταθμών συμπίεσης, οι τεχνολογίες οχημάτων, μεταξύ άλλων.

Σε ποιους τύπους βαρέων οχημάτων απευθύνεται η δυνατότητα  τοποθέτησης κιτ φυσικού αερίου;

Η συγκεκριμένη μετασκευή αφορά κυρίως τα φορτηγά οχήματα που κινούνται με «σταθερά φορτία», δηλαδή όσα μετακινούνται σε ανοιχτό δρόμο. Εκεί, όπως έχουμε δει, επιτυγχάνεται η βέλτιστη υποκατάσταση του πετρελαίου με φυσικό αέριο, περίπου της τάξης 50%.

Ποια είναι τα στάδια μετατροπής ενός βαρέος οχήματος σε διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο κίνησης;

Αν θα μπορούσα συνοπτικά να περιγράψω τη διαδικασία, θα έλεγα ότι τα στάδια μετατροπής ενός βαρέος οχήματος σε διπλού καυσίμου με φυσικό αέριο κίνησης περιλαμβάνουν: αρχικά, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των βάσεων για τις φιάλες του αερίου, στη συνέχεια την εγκατάσταση του κιτ αερίου, και τέλος την ηλεκτρονική ρύθμιση.

Για ποιους λόγους κάποιος να επενδύσει τα επιπλέον χρήματα του κιτ. Τι κερδίζει;

Όποιος επιλέξει φυσικό αέριο κίνησης κερδίζει το σημαντικό όφελος από την τιμή του φυσικού αερίου, την καθαρότητα του καυσίμου αυτού, αλλά και το περιβαλλοντικό όφελος.

Όπως έχει διαπιστωθεί από έρευνες διεθνών και ευρωπαϊκών φορέων, το φυσικό αέριο κίνησης είναι το οικονομικότερο καύσιμο διεθνώς, έχει μικρές διακυμάνσεις στην τιμή του, δεν μπορεί να νοθευθεί (όπως έχει συμβεί πολλάκις με τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα), ενώ είναι ήδη νομοθετημένη η χρήση του στα βαρέα οχήματα.

Αυτού του τύπου οι μετατροπές ικανοποιούν τα υποχρεωτικά όρια εκπομπών ρύπων;

Βεβαίως και υπάρχει αυτή η πρόβλεψη, αφού οι εν λόγω μετατροπές συνοδεύονται από τα αντίστοιχα πιστοποιητικά για τον ειδικό έλεγχο του ΚΤΕΟ.

Επίσης, να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο πως σε σύγκριση με αυτούς της βενζίνης, οι κινητήρες που λειτουργούν με φυσικό αέριο επιτυγχάνουν 95% μείωση στις εκπομπές μονοξειδίου του άνθρακα, 80% μείωση στις εκπομπές υδρογονανθράκων και 30% μείωση στα οξείδια του αζώτου. Επίσης, το φυσικό αέριο δεν περιέχει θείο, σωματίδια, ίχνη μετάλλων και τοξικά πρόσθετα μολύβδου ή βενζολίου που είναι ιδιαίτερα καρκινογόνα.

Μιλήστε μας για τον εγκέφαλο d-gid. Πώς λειτουργεί και τι παραπάνω προσφέρει;

Η NGT κοινοποίησε το πρώτο εξάρτημα στο μητρώο CNG του ΥΜΕ, τον εγκέφαλο d-gid, ήδη από τον Αύγουστο του 2014.

Όσον αφορά τη λειτουργία του, αυτή γίνεται με ειδική διαχείριση μέσω του πεντάλ γκαζιού και την can bus του οχήματος ούτως ώστε να περιορίσει την έγχυση πετρελαίου χωρίς να διαφοροποιηθεί η λειτουργία, συμπληρώνοντας ταυτόχρονα την απαιτούμενη ενέργεια με φυσικό αέριο.

Τι συμπεράσματα έχετε αποκομίσει από τα case studies που έχετε διενεργήσει όλα τα χρόνια δραστηριοποίησής σας;

Την περίοδο 2017-2018 η NGT διενήργησε πλήθος case studies. Συγκεκριμένα, προχωρήσαμε σε 16 συνολικά μετασκευές σε οχήματα >7,5 τόνων, από τις οποίες παρατηρήθηκε εξοικονόμηση 15%-25, υποκατάσταση diesel 25%-50%, αυτονομία σε διπλό καύσιμο από 350 μέχρι 600 χλμ., εύρος κόστους εγκατάστασης 10.000-12.000 ευρώ, απόσβεση περίπου 100.000 χλμ. λειτουργίας με διπλό καύσιμο.

Ακόμη, ανάμεσα στα πάμπολλα συμπεράσματα, το βασικότερο είναι η σταθερή τιμή και ποιότητα του φυσικού αερίου, που είναι κάτι πρωτόγνωρο για τους αυτοκινητιστές.

Πότε θα αποσβέσει κάποιος τα χρήματα της επένδυσης;

Σε οχήματα με μέση κατανάλωση περίπου 30-35 λίτρα/100 χλμ., γύρω στα 100.000 χλμ.

Τι κίνδυνοι υπάρχουν από την τοποθέτηση ενός κιτ φυσικού αερίου σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των επιβατών, αλλά και για τη μηχανική συγκρότηση του αυτοκινήτου;

Είναι απαραίτητο να διευκρινίσουμε πως η μετασκευή αυτού του είδους διέπεται από διεθνείς νομοθεσίες που ρυθμίζουν και τον τρόπο κατασκευής του κάθε εξαρτήματος. Οπότε, επειδή δεν μιλάμε για κάποιου είδους «πατέντα», καλό θα είναι να μην αναφερόμαστε ξανά και ξανά στο ζήτημα της ασφάλειας των αερίων καυσίμων, τη στιγμή που ήδη τα εργοστασιακά οχήματα πάσης φύσεως είναι κάθε μέρα περισσότερα.

Τι υποχρεώσεις έχει κάποιος που θα τοποθετήσει κιτ φυσικού αερίου, όσον αφορά το σέρβις του ΙΧ, το σέρβις του συστήματος, του ελέγχους, αλλά και το ΚΤΕΟ;

Όποιος επιλέξει φυσικό αέριο κίνησης θα πρέπει μόνο να πραγματοποιεί έναν τυπικό έλεγχο κάθε 50.000 όσον αφορά τα μπεκ του αερίου. Κατά τα λοιπά το όχημα είναι «εργοστασιακό» και συντηρείται σε ένα κανονικό συνεργείο.

Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του φυσικού αερίου;

Θα μπορούσα να πω ότι ο συνδυασμός της τιμής, της ασφάλειας και της ποιότητας κάνουν το φυσικό αέριο το πιο ανταγωνιστικό καύσιμο αυτήν τη στιγμή στη διεθνή-ευρωπαϊκή και ελληνική αγορά.

Από την άλλη, θα μπορούσαν να θεωρηθούν αρνητικά το βάρος των φιαλών που πρέπει να εγκατασταθούν στο όχημα, αλλά και ο ανεφοδιασμός μιας και χρειαζόμαστε πολύ περισσότερα πρατήρια φυσικού αερίου στην Ελλάδα.

Προτείνετε φυσικό αέριο ή υγραέριο σε κάποιον που θέλει να κινηθεί πιο οικονομικά, και γιατί;

Στην περίπτωση της εγκατάστασης σε κινητήρα ντίζελ το υγραέριο δεν έχει κάποιο οικονομικό όφελος, καθώς η τιμή του καυσίμου ανά μονάδα ενέργειας είναι ακριβώς ίση. Οπότε, δεν υπάρχει το σενάριο αυτό με τα ελληνικά δεδομένα.

Σχόλια
Loading...

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More